|
Id
cskancsa 2007.05.31. 06:48
Volt kzben prba, tnc, zene, vgprogram-vadszat, gyereknap itt-ott
Ha egy nap ktszer 24 rbl llna, azt is ragyogan ki tudtam volna tlteni az elmlt hten, s valsznleg akkor is idhinyra panaszkodnk.
Kt iskolban van nptnc-csoportom, s mivel eljtt az v vge lassan (nem is olyan lassan), mindkt csoporttal megmrettetsre (fellpsekre) kszlnk. Az egyik iskolban enyhn fogyatkos, a msikban tanulsi zavarokkal kszkd, vagy viselkedszavaros gyerekekkel foglalkozom. Kicsit sem knny. A ritmusrzk, az irnyorientltsg, a szpen koordinlt mozgs nem jellemz rjuk. Viszont lelkesek, ha sikerl megtallni velk a hangot (nha elg nehz), akkor jl lehet velk dolgozni.
rdekes, hogy mekkora klnbsg lehet iskola s iskola kztt. Az els suli hagyomnyos szerkezet, mkds (rgen gy neveztk: "kisegt") llami iskola. Gyerekek, tanrok kzmegegyezse: "szellemi fogyatkosok". Ennek eredmnyekpp a gyerekek gy rzik, szabadon engedhetik indulataikat, nem kell teljestenik, mg szt fogadniuk sem, ha nem akarnak; hiszen iskolai letknek nincsenek ttjei; az elvrsok alacsonyak (szerintem tlzottan), hiszen k "csak", ahogy nekem sz szerint mondtk: "gyogysok". A tanrok kszkdnek, hogy "letegyenek valamit az asztalra", s egyre fradtabbak, fsultabbak - egyre nehezebben kezelik a konfliktusokat, s egyre nehezbben tudnak "felmutatni" valamit. (Kicsit sincsenek tlfizetve, hajszoltak...)
A msik suli alaptvny ltal mkdtetett iskola. Friss, ropogs nevelsi elvekkel. Pontosan kidolgozott elvrsokkal, s etikai kdexel. A gyerekek ugyanolyan csibszek, mint mshol, st nhny hiperaktv kisklk sznesti az letet (nem ritkk az ijeszten agresszv kitrsek), de bszkk az iskolra, s a magatartsuk jl motivlt. Egysges jutalmazsi rendszere van az intzmnynek. A gyerekek a rosszasgrt nem "kapnak" fekete pontot, vagy ilyesmit; hanem elvesztik a mindenkinek naponta, automatikusan jr "jutalom-pontot", vagyis leveszik a neve melll az aznapra jr szvecskt. A jutalompontokkal egy nagy kzs versenyben vesznek rszt. Az iskola auljban egy hatalmas tablra minden hnap vgn kikerl azoknak a gyerekeknek a fotja, akik a legtbb szvecskt megriztk. v vgn a szveket ajndkokra vlthatjk be a "jgyerekek". Folyomny: jformn nem kell fegyelmezni. egymst terelik a gyerekek. A kis ltszm kzssgnek ksznheten a nagyobb gyerekek ismerik a kisebbeket, s k maguk fegyelmezik egymst. Gondok, konfliktusok persze vannak, de knnyebben megoldhatk valahogy. A tanrok itt sincsenek tlfizetve, de az iskolai lgkrnek ksznheten kreatvabbak, k maguk is bszkk a pedaggiai teljestmnyeikre, s a gyerkck eredmnyeire. (s mellesleg nem szgyenkeznek a buzgsguk miatt - vannak iskolk, ahol a "minek erlkdsz" attitdje ltalnoss vlt a tanri karban)
Na , hol szeretek jobban dlutni foglalkozst tartani?
Mra ennyi, megyek fellpsre! Drukkolni!!!
| |